Automobily na hybridní pohon analýza, trendy a prognóza stavu podle Roland Berger.

Mercedes-Benz C300 Bluetec Hybrid
Mezi ověřené hybridní pohony patří kombinace spalovacího motoru s elektromotorem a akumulátorem, tzv. sériový hybridní pohon.
Tento sériový pohon je při jízdě na krátké vzdálenosti, jako je jízda ve městě, nebo při rovnoměrné jízdě poháněn stejnosměrným točivým strojem. Stroj se napájí jako elektromotor elektrickou energií z akumulátoru. Ve vozidle jsou dvě spojky, jedna (S1) spojuje spalovací motor s elektromotorem a druhá (S2) elektromotor s převodovkou. Při jízdě na elektrickou energii je spojka S1, která připojuje spalovací motor rozpojená. Při jízdě na delší vzdálenost např. mimo město, při potřebě větší akcelerace nebo při plném zatížení zajišťuje pohon spalovací motor. Pokud se vozidlo pohybuje silou spalovacího motoru, tak se výkon přenáší prostřednictvím spojky S1 a S2 na převodovku. Stejnosměrný elektrický točivý stroj v této chvíli mění svojí funkci a pracuje jako generátor stejnosměrného proudu. Takto získaná elektrická energie je přivedena do akumulátoru. V okamžiku brzdění se rozpojí spojka S1, tím je odpojen spalovací motor a generátor vytváří elektrickou energii pro dobíjení akumulátoru ze setrvačné energie vozidla.

U hybridního pohonu lze využívat výhody jednotlivých pohonů. U elektro pohonu nízkou hlučnost, žádné výfukové zplodiny a vysokou účinnost elektromotoru (asi 90 %). U pohonu spalovacím motorem velký dojezd vozidla, v střední a vyšší oblasti otáček vysoký točivý moment a možnost jízdy vysokou rychlostí. Mezi největší výhodu tohoto kombinovaného pohonu patří možnost využití jednotlivých pohonů v oblasti nejvyšší účinnosti, čímž se zajišťuje snížení spotřeby energie. Nevýhodou pohonu jsou vysoké pořizovací náklady, zvýšení hmotnosti vozidla o hmotnost akumulátoru a zmenšení úložných prostor v vozidle.

Do vývoje hybridního pohonu investuje například japonská Toyota, která má za cíl prodávat hybridní vozy ve velkém. Na začátku roku 2009 představila tato automobilka na autosalonu v Detroitu již třetí generaci hybridního vozu Toyota Prius. Ten je výkonnější, úspornější a tižší než jeho předchůdci. Kombinovaná spotřeba tohoto vozu je 4,7 l na 100 km. Elektromotor má výkon 60 kW, spalovací motor pak 73 kW. Celkový výkon hybridního systému je 134 kW. Z nuly na sto se dostane za 9,8 sekund
Automobily na hybridní pohon budou v roce 2025 tvořit dvě pětiny nově prodávaných vozů, elektromobily jen desetinu. Polovina vozů bude stále poháněna spalovacími motory. Spojené státy americké snižují závislost na dovozu ropy. V roce 2015 chtějí mít na silnicích 1 milion elektrických aut.
Geopolitické změny způsobí, že po období recese prodej automobilů v regionu střední a východní Evropy poroste až do roku 2025 rychleji než v Brazílii, Indii a Číně, ale přesto pomaleji než v Rusku. Střední a východní Evropa a Rusko se v roce 2025 budou blížit evropskému a japonskému standardu.

Studie předpokládá dramatický přesun obchodních a výrobních aktivit do Asie. Kvůli tomu bude v Evropě v ohrožení až 300.000 pracovních míst. Zároveň výrazně stoupne poptávka po levných automobilech.

Objeví se nové obchodní modely. Mobilní systémy, včetně sdílení automobilů, mohou být v roce 2025 realitou. V zemích se stárnoucí populací se však také projeví nedostatek inženýrů a specialistů, který bude mnoha firmám bránit v rozšíření oddělení pro výzkum a vývoj. Mezinárodní firmy upustí od modelu centralizovaného řízení a začnou budovat regionální centra, schopná rychleji reagovat na lokální změny.

Celkem tři čtvrtiny automobilů budou mít za 15 let objem válců do 2000 ccm proti současným 67 procentům. V regionu střední a východní Evropy jejich podíl stoupne o deset procentních bodů na 96 procent. V žebříčku priorit především mladší generace auto klesne ze sedmého na 17. místo. V té době bude také řada vozidel nepřetržitě online, přesto mnoho řešení inteligentní dopravy zůstane i v roce 2025 pouhou vizí.

Zdroj: Roland Berger Strategy Consultants Roland, CTK.cz

Oblíbené příspěvky co máte rádi

Archiv blogu